Konferencja „Cyfrowa transformacja szkół”
Kolejny raz przedstawiciele Naszej szkoły wzięli udział w Konferencji Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” organizowanej we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego.
W ubiegłym roku byliśmy tylko obserwatorami i wdrażaliśmy się w nadchodzące nowości. Tym razem wzięliśmy czynny udział i dołożyliśmy Naszą sportową cegiełkę do projektu HUMINE. Przypomnijmy, że jesteśmy jedną z 43 szkół uczestniczących w projekcie. To wielkie wyróżnienie!
We wtorek dn. 21.11.2023r. na Wydziele Informatyki AGH w Krakowie odbyła się konferencja pod nazwą: „Cyfrowa transformacja szkół. Jak tego dokonaliśmy?”. Naszą szkołę reprezentowały Pani Justyna Głodek i Pani Beata Janowska-Ptasznik.
Co się działo?
Standardowo program wydarzenia był bardzo bogaty.
Rozpoczął Pan Grzegorz Foltak ze SMWI. Wspomniał o tym, co udało się zrealizować m.in. o obozach, warsztatach, szkoleniach. Podsumował całą dwuletnią edycję.
Pan dr Tomasz Gajderowicz przedstawił wyniki raportu nt. przygotowania szkół województwa małopolskiego do modernizacyjnej transformacji cyfrowej. Przedstawił bardzo ciekawe statystyki i analizę tych wyników. Dzięki temu wiemy, co należy poprawić, na co zwrócić większą uwagę oraz jak pracować jeszcze efektywniej, a uczniom zwracać większą uwagę na higienę cyfrową.
Wystąpienie przedstawicieli szkół modelowych
Następnie przeszliśmy do prezentacji trzech wybranych szkół modelowych. Pierwsza prelekcja poprowadzona przez Panią Natalię Matuszek dotyczyła Szkoły Podstawowej w Sieniawie. Kolejno, Pani Bożena Bierca, opowiedziała o transformacji dokonanej w I Liceum Ogólnokształcącym w Chrzanowie. A na deser – Nasza szkolna koordynator Pani Justyna Głodek.
Omówiła proces realizacji projektu HUMINE w szkole podstawowej i wdrażanie go do klas licealnych. W ubiegłym roku udało Nam się zrealizować świetne projekty, którymi należy się chwalić. Pani Justyna wspomniała też o zakupionych, w ramach projektu, cyfrowych narzędziach edukacyjnych.
Photony, okulary VR-owe czy klocki mają praktycznie wszyscy uczestnicy Małopolskich Laboratoriów Cyfrowych. A my mogliśmy się pochwalić dodatkowo kamizelkami CatapultOne i możemy zaryzykować stwierdzenie, że dzięki projektowi HUMINE mamy coś, czego nie ma żadna szkoła w Polsce i niewiele drużyn piłkarskich na świecie. Nie było łatwo przekonać przedstawicieli SMWI do tego zakupu, ale się udało. Nasi uczniowie, nauczyciele i trenerzy mogą korzystać z tego sprzętu nie tylko na treningach i meczach, ale też podczas lekcji. Pdczas prelekcji pokazaliśmy jak wygląda Nasza platforma „od środka”, jakie dane i w jaki sposób można z niej odczytać oraz wygenerować. Przedstawiliśmy również szereg zadań, do których można wykorzystać uzyskane parametry i wykresy. Wszyscy słuchacze byli bardzo zaciekawieni tymi nowinkami.
Panel dyskusyjny
Po krótkiej przerwie miał miejsce świetny panel dyskusyjny. Zaproszeni zostali fantastyczni goście: Pan Dariusz Styrna z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Pan dr Tomasz Gajderowicz z Fundacji EVIDENCE INSTITIUTE, Pan dr Grzegorz Stunża reprezentujący uniwersytet gdański, Pan Marcin Kowalski z ZSME w Tarnowie oraz Pan Grzegorz Foltak z SMWI. Dyskusję prowadził Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”. Specjaliści poruszali wszystkie kwestie, które zakiełkowały w głowach prowadzących i uczestników projektu. Analizowaliśmy m.in. Nasze sukcesy i obawy, rozwój bieżących technologii oraz zmiany w systemie edukacji, które są niezbędne w najbliższej przyszłości.
Sztuczna inteligencja
Na zakończenie dowiedzieliśmy się sporo o sztucznej inteligencji, o Al., Chatach GPT od Państwa Edyty i Marcina Kowalskich oraz od Pana dr Grzegorza Strunża. Dzięki temu Nasza wiedza w tej tematyce wzrosła. Wiemy gdzie i jak szukać informacji oraz jak nie dać się oszukać sztucznej inteligencji. Wiadomo, że w tym temacie obaw jest sporo, ale świat idzie do przodu więc my też nie możemy stać w miejscu.
Podsumowanie
Świetnie przygotowana konferencja. Bardzo dziękujemy, że mogliśmy w niej uczestniczyć. Wynieśliśmy sporo wartościowych treści i na pewno przełożymy to na szkolne życie codzienne naszej kadry oraz uczniów.